Online Marketing. Hype Of Noodzaak?

By | 17th October 2016

Wie om zich heen kijkt kan zich waarschijnlijk niet aan de indruk onttrekken dat online marketing een must is om te overleven in de huidige markt. Maar is dat wel zo? Net als met de meeste hypes verdient ook deze een nuchtere kijk, enige nuance en een inbedding in alle andere activiteiten die je als merk of bedrijf ontplooit om nieuwe klanten te krijgen.

Allereerst valt op de de term online marketing een verzamelbegrip is voor alle activiteiten die bedrijven op internet doen. Van het posten op social media tot het adverteren via zoekmachines en display netwerken. Het kan dus geen kwaad om een onderscheid aan te brengen tussen zoekmachinemarketing, display marketing en social media marketing.

Als we dat onderscheid aanbrengen, valt op dat veel bureaus zich specialiseren op een medium. Ofwel Adwords, ofwel een van de Social Media Netwerken. Maar welke wil je als bedrijf inzetten? Dat vraagt de noodzaak om wat afstand te nemen. Afstand van de middelen en een focus op het doel. Pas als dat doel is vastgesteld en er inzicht is in de manier waarop klanten tot een aankoop komen, kan een middel worden vastgesteld.

En wist je dat ook een ‘multi-mediale’ aanpak heel zinvol kan zijn? Social Media om aandacht te trekken waarna de opvolging gedaan wordt met remarketing? En ook interessant, hoe zorg je ervoor dat je het effect meet van offline campagnes of bijvoorbeeld beurzen? En welke plek neemt de persoonlijke verkoop in de funnel in? Juist de combinatie van de mogelijkheden maakt het geheel erg krachtig.

Uiteindelijk zijn de verschillende vormen van online marketing een belangrijke trend in de ontwikkeling van verkoop en marketing. En misschien wel belangrijker, door online technieken worden de effecten van marketing meetbaarder, stuurbaarder en gerichter. Waardoor een klant zich beter gehoord kan voelen en de marketeer effectiever gemeten kan worden. De tijd van ‘een leuke folder’ of ‘een gezellig relatie-event’, zonder effectmeting ligt definitief achter ons.

Meer weten? Vraag een vrijblijvend telefonisch consult