Voorspelling: Wat gaat Microsoft doen met LinkedIn?

door | 27th december 2016

Begin december 2016 heeft de EU toestemming gegeven voor de overname van LinkedIn door Microsoft. Officieel wil Microsoft het netwerk meer integreren in haar software. Het wordt bijvoorbeeld mogelijk om LinkedIn-contacten op te zoeken en om hulp te vragen in Outlook en gedeelde Office-documenten enĀ -spreadsheets. Ook kunnen gebruikers binnenkort hun profiel via Word aanpassen. Voor marketeers in de B2B heeft de samenwerking naar verwachting nog een ander gevolg.

Achterstand in Online Marketing

Op dit moment heeft Microsoft een achterstand als het gaat om online marketing. Via het platform Bing wordt de mogelijkheid geboden om te adverteren in de zoekmachine Bing. Met een marktaandeel van ongeveer 10% steekt dat schril af tegen de mogelijkheden die Google biedt. En als het gaat om display-marketing, het gericht laten zien van jouw boodschap op websites, heeft Bing op dit moment in Nederland zelfs helemaal geen positie.

Google is met Adwords vooral gericht op B2C markten. Zeker als het gaat om displaymarketing is het op dit moment beperkt mogelijk om advertenties te richten op basis van functierollen. Voor de toepassing van Adwords in de B2B markt is specialistische kennis en ervaring nodig die niet bij Google beschikbaar is.

Krachtige combinatie voor B2B marketing

Ik zie de overname van LinkedIn als een manier waarop Bing de achterstand kan inlopen en zich kan profileren als het netwerk voor B2B online marketing. Door LinkedIn gegevens te koppelen aan het Bing netwerk kunnen selecties worden gemaakt op basis van rol, branche etc. Vervolgens kunnen er via het displaynetwerk advertenties worden gericht op personen met een voorgedefinieerde rol en functie. Als dat lukt wordt Bing de place to be.